Proszę włączyć javascript aby skorzystać z tej funkcji.
                  Główna Torrenty Wstaw Wstaw Szybkie wstawianie Prośby Napisy Poradnik Załoga Forum
Enable / Włącz Javascript

Filtrowanie filmów

Dyskusja na temat filmów

Filtrowanie filmów

przez TonyMontana999 (4) » Wt kwi 27, 2021 2:34 pm

Witam, kiedyś można było w kategorii filmy wybrać opcję języka bez podawania wcześniej gatunku filmu i jakości, "nawet widnieje taka informacja", a teraz znowu to nie działa.
Avatar użytkownika
TonyMontana999 (4)
[Użytkownik]
 
Posty: 24
Dołączył(a): Cz lip 16, 2020 5:35 am
Podziękował : 0 raz
Otrzymał podziękowań: 0 raz

Re: Filtrowanie filmów

przez Gazeciarz (18) » N cze 27, 2021 7:18 am

TonyMontana999 napisał(a):Witam, kiedyś można było w kategorii filmy wybrać opcję języka bez podawania wcześniej gatunku filmu i jakości, "nawet widnieje taka informacja", a teraz znowu to nie działa.

Co zrobić ze starymi nagraniami z uroczystości rodzinnych na leciwych kasetach VHS? Można je przenieść do komputera i nagrać na płyty.

Nie ulega wątpliwości, że rozpoczynanie zabawy z cyfrowym filmem od materiału nagranego na "tradycyjnej" (jeśli można mówić o tradycji liczącej mniej niż trzydzieści lat) kasecie wideo to jeden wielki kłopot. Otóż, marny już z samej natury obraz (kaseta VHS - oferuje rozdzielczość pionową ledwie 250 linii), poprzez takie sobie wyjście wideo z magnetowidu lub kamery, kiepskim kablem wędruje do równie marnego wejścia wideo w naszym komputerze; ten pracowicie zapisuje obraz, gubiąc co dziesiątą klatkę - i dopiero wtedy można zacząć pracę nad materiałem...

Co robić, jeśli mamy stare kasety VHS z ciekawymi nagraniami? A może po prostu dysponujemy jedynie analogową kamerą - a nowa kamera cyfrowa, przykro to powiedzieć, trochę jednak kosztuje. W takiej sytuacji najlepsze, co możemy zrobić, to zabrać się do minimalizowania strat.

Karty i kabelki
Zacznijmy od "warstwy fizycznej": dwa urządzenia trzeba połączyć kablem. Nasza kamera (lub magnetowid) będzie miała do zaoferowania wyjście composite video (praktycznie zawsze), oprócz tego ewentualnie S-Video (czasem) - zasadniczo, jeżeli tylko możemy (czyli - nasz sprzęt ma to gniazdko), powinniśmy zdecydować się na to drugie rozwiązanie. O złączu composite można powiedzieć, że gorszy jest już tylko kabel antenowy.

Drugi koniec kabla wpinamy w komputer. Być może nasza karta graficzna ma wejście wideo. Jeśli nie, to możemy taką kupić już za ok. 300 zł; 100 zł mniej zapłacimy za kartę tunera TV, również wyposażoną w potrzebne wejście. Te dwa rozwiązania łączy nie tylko niska cena, ale i przeciętna jakość przechwytywanego obrazu, a także przygnębiające ubóstwo dołączonego oprogramowania (tę drugą wadę bardzo łatwo zniwelować: należy kupić droższą kartę graficzną). Są też specjalistyczne karty do montażu nieliniowego, które mają wszystkie potrzebne wejścia, czasem również wyjścia, użyteczne oprogramowanie do montażu wideo, są wyposażone w sprzętowy kompresor strumienia wideo (najczęściej MJPEG lub MPEG-2) i kosztują co najmniej 1000 zł.

Załóżmy, że korzystamy z tunera TV lub karty graficznej. Jednym kabelkiem połączyliśmy wyjście wizji z odpowiednim wejściem w naszym pececie, innym - wyjście audio z wejściem line-in karty dźwiękowej, i możemy zacząć zabawę.

Oprogramowanie
Najpierw odrobina rachunków: w minucie jest 60 s, w sekundzie wyświetla się 25 klatek, jedna klatka ma wymiary 352 x 288 pikseli, a każdy piksel jest opisywany dwudziestoma czterema bitami, to - po pomnożeniu tych wszystkich wartości - otrzymamy liczbę zdecydowanie większą, niż byśmy chcieli. Dlatego mało kto posługuje się nieskompresowanym strumieniem wideo. Z kilku popularnych algorytmów kompresji proponujemy te, w których każda klatka jest tzw. klatką kluczową. Edycja takiego materiału jest wygodniejsza. Będziemy używać shareware'owego kodeka PicVideo MJPEG(http://www.pegasusimaging.com/picvideomjpeg.htm ) (Rys. 1), który kosztuje 28 USD do użytku niekomercyjnego. Ceny kodeków MJPEG innych producentów wynoszą mniej więcej tyle samo. Alternatywą jest HuffYUV (www.math.berkeley.edu/~benrg/huffyuv.html ) (Rys. 2). Oferuje on dość niski stopień kompresji (czyli wymaga pojemniejszego dysku), za to bezstratnej - polecamy go tym, którym zależy na jak najlepszej jakości. Kodek ten jest bezpłatny.

Filtrowanie filmu
Rys. 1
https://www.pcworld.pl/g1/news/1/8/180964

Jeśli chodzi o program do przechwytywania obrazu, jest kilka możliwości. Możemy posłużyć się darmowym VirtualDubem, który niestety "gryzie się" ze sterownikami WDM (wymaga większej mocy procesora, może gubić klatki, ogranicza rozdzielczość do 288 linii). Lepszym rozwiązaniem jest shareware'owy iuVCR (www.iulabs.com). Można też spróbować skorzystać z oprogramowania dołączonego do sprzętu. Pamiętajmy, by unikać egzotycznych formatów pliku, których potem nie sposób edytować. Należy wybrać AVI (i któryś z wymienionych wcześniej kodeków), ewentualnie MPEG-2.

Filtrowanie filmu
Rys. 2
https://www.pcworld.pl/g1/news/1/8/180965

Do dalszej obróbki wykorzystamy darmowy VirtualDub bądź - jeżeli potrzebujemy np. otworzyć plik w formacie MPEG-2 - VirtualDubMod.

Przechwytywanie - iuVCR
Po uruchomieniu iuVCR-a należy go skonfigurować. Nie jest to skomplikowane.

1) Zakładka File (Rys. 3). Tu ustalamy kilka oczywistych drobiazgów, takich jak miejsce, w którym znajdzie się przechwytywany materiał (dobrze mieć na to osobny dysk twardy, a przynajmniej partycję). Jeżeli mamy Windows XP lub 2000 i korzystamy z systemu plików NTFS, w okienku Max File Size zaznaczamy "No limit". Jeśli natomiast materiał będziemy zrzucać na partycję FAT 32, maksymalny rozmiar pliku należy ograniczyć do 4 GB.

Filtrowanie filmu

Rys. 3
https://www.pcworld.pl/g1/news/1/8/180966

Filtrowanie filmu
Rys. 4
https://www.pcworld.pl/g1/news/1/8/180967
https://www.pcworld.pl/g1/news/1/8/180968

2) Zakładka Video (Rys. 4). Po naciśnięciu przycisku Capture Format ustawiamy najważniejszy parametr: rozdzielczość obrazu. Po pierwsze, najlepiej jeśli od razu wybierzemy taką rozdzielczość, jaką będzie miał plik docelowy. Przykładowo, jeżeli będziemy chcieli przesłać go e-mailem, powinna być mała (np. 384 x 288). Gdy natomiast chcemy wypalić płytkę VCD, to nie mamy praktycznie żadnego wyboru: zaznaczamy 352 x 288 (Rys. 5). Po drugie, i długość, i szerokość powinny być wyrażone liczbami podzielnymi przez 16. Po trzecie, pamiętajmy, że oryginał ma ograniczenia. I tak rozdzielczość pionowa kasety VHS wynosi 250 linii, Video-8 - 270 linii, S-VHS i Hi-8 mają 400 linii. Na liście "color format" zaznaczamy YUY2 lub RGB24.

Filtrowanie filmu
Rys. 5
https://www.pcworld.pl/g1/news/thumbnai ... 0x218.webp

3) Zakładka Audio (Rys. 6): zaznaczamy wejście liniowe karty dźwiękowej i format zapisu dźwięku. Na początek niech będzie to nieskompresowane 44 kHz z 16-bitową rozdzielczością.
https://www.pcworld.pl/g1/news/1/8/180969


Filtrowanie filmu
Rys. 6
https://www.pcworld.pl/g1/news/1/8/180969

4) Channels (Rys. 7): wskazujemy źródło sygnału - w naszym przypadku będzie to "Composite In" lub "SVideo In".
https://www.pcworld.pl/g1/news/1/8/180970

Filtrowanie filmu
Rys. 7
https://www.pcworld.pl/g1/news/1/8/180970

5) Options: zaznaczamy "Smart Tee for Preview" i "Master stream - audio", pozostałych opcji nie ruszamy.

To już koniec konfiguracji. Rozpoczynamy nagrywanie, co jakiś czas rzucając okiem na liczbę opisaną jako "Dropped frames". Powinna być bliska zeru. Jeżeli jest zbyt duża, musimy podjąć kroki zapobiegawcze. Zdefragmentować partycję, zamknąć wszystkie programy pracujące w tle bądź zmniejszyć rozdzielczość.

Obróbka - VirtualDub
W zasadzie pracę nad materiałem możemy zacząć od wycięcia tych fragmentów, których z całą pewnością nie zamierzamy wykorzystać. Jeżeli już teraz zdecydujemy się na ten krok, mamy szansę trochę skrócić obliczenia. Lecz dołożymy sobie zbędnej pracy, jeżeli później jednak podejmiemy decyzję o wykorzystaniu wyciętych kawałków. Odradzamy.

Lwią część pracy przy obróbce materiału wideo wykonują tutaj filtry (Rys. 8). Wykorzystanie ich jest dość proste i intuicyjne, należy jednak pamiętać o zachowaniu odpowiedniej kolejności. Dwa z nich - jeżeli w ogóle są potrzebne - należy umieścić na początku kolejki (Rys. 9).
https://www.pcworld.pl/g1/news/1/8/180971

Filtrowanie filmu
Rys. 8
https://www.pcworld.pl/g1/news/thumbnai ... 0x105.webp

1) Usuwanie przeplotu. Jeżeli przechwytywaliśmy obraz w rozdzielczości pionowej większej niż 288 linii (w standardzie PAL - w NTSC byłoby to 240 linii), należy zwrócić uwagę, czy są widoczne ślady po przeplocie. Jeśli tak, to należy kliknąć na Video->Filters, Add..., zaznaczyć filtr Deinterlace i jako metodę wybierać "blend fields together".

Filtrowanie filmu
Rys. 9
https://www.pcworld.pl/g1/news/1/8/180972

2) Null transform. To filtr, który... nie robi absolutnie nic. Jednak korzystając z tej okazji, możemy przyciąć obrzeża obrazu. Klikamy przycisk "cropping" i starannie wycinamy zaszumione krawędzie (Rys. 10). (W zasadzie tę samą operację możemy przeprowadzić podczas korzystania z kolejnych filtrów, ale tak jest wygodniej.)

Filtrowanie filmu
Rys. 10

Po wykonaniu tych dwóch fundamentalnych operacji mamy już wolną rękę. Proponujemy na początek poprawić jasność i kontrast obrazu - filtr Levels. Zewnętrzne suwaki na górnej belce umożliwiają zwiększenie kontrastu. Wskazują, od jakich wartości luminancji jasne powinno być po prostu białe, a ciemne - czarne. Środkowym suwakiem regulujemy jasność obrazu; dwa suwaki na dolnej belce pozwalają na obniżenie kontrastu. W zabawie będzie pomocny histogram, który uzyskamy, klikając Show Preview, a następnie Sample Video i zaznaczając "One keyframe per second" (Rys. 11).

Filtrowanie filmu
Rys. 11
https://www.pcworld.pl/g1/news/1/8/180974

Uwaga! Nie pracujemy nad zdjęciem. Filtr z tymi samymi ustawieniami jest aplikowany każdej klatce materiału. Należy go przejrzeć w poszukiwaniu fragmentów, którym to narzędzie nie posłużyło, poprawić ustawienia, ponownie przejrzeć, ponownie poprawić... aż do uzyskania zadowalającego efektu. Zresztą to samo dotyczy (chociaż raczej w mniejszym stopniu) wszystkich filtrów.

Kolejne warte uwagi filtry to Smoother i Sharpen - wygładzanie i wyostrzanie. Wbrew pozorom nie są swoimi przeciwieństwami - całkiem nieźle ze sobą współpracują. Sharpen wyostrza krawędzie. Smoother usuwa szum, nie rozmywając krawędzi. Z tych dwu Smoother powinien być stosowany jako pierwszy. Jeśli obraz jest zaszumiony, to po wyostrzeniu wygląda jeszcze gorzej. Natomiast jeśli chcemy rozmazać krawędzie, to właś-ciwy filtr nazywa się Blur.

Kolejnym filtrem, który może się przydać przy reanimacji kaset VHS, jest HSV Adjust (Rys. 12). Z tych trzech liter najbardziej interesuje nas S - saturation, czyli nasycenie koloru; trochę mniej H - hue, czyli mniej więcej barwa; najmniej V - value, jasność; tę ustawialiśmy już przy okazji filtra Levels. Często można eksperymentalnie znaleźć takie położenie suwaków, że obraz wygląda lepiej niż oryginał. Podobnie możemy bawić się filtrem RGB Adjust i próbować wpływać na każdą z trzech składowych z osobna.

Filtrowanie filmu
Rys. 12
https://www.pcworld.pl/g1/news/1/8/180975

Kolejnym "technicznym" filtrem jest Resize. Jeżeli na początku przycięliś-my krawędzie, to teraz musimy przywrócić obrazowi właściwe wymiary. Pamiętajmy o tym, by były wyrażone "okrągłymi" liczbami. Stosując ten filtr, wybieramy algorytm precise bilinear bądź precise bicubic, nigdy natomiast nearest neighbor. Ten na ogół "produkuje" wyjątkowo paskudny obraz.

Niektóre z dostępnych filtrów można nazwać "artystycznymi" (w odróżnieniu od "technicznych). Do takich bez wątpienia należy Emboss, przerabiający kolorowy obraz na płaskorzeźbę. Innym jest Threshold, który tworzy obraz czarno-biały (w dosłownym tego słowa znaczeniu - każdy piksel staje się albo czarny, albo biały).

Filtrowanie filmu
Rys. 13
https://www.pcworld.pl/g1/news/1/8/180976

Warto dodać, że dwa tuziny filtrów, które wbudowano w program, to ledwie wierzchołek góry lodowej. W Internecie pełno jest filtrów zewnętrznych, które można pobrać i umieścić w podkatalogu \plugins programu. Wystarczy zadać w Google pytanie: "VirtualDub filters".

Koniec pracy
Na koniec przejrzyjmy efekty naszej pracy (Rys. 13). W lewym okienku widzimy obraz pierwotny, w prawym - po poprawkach. Jeżeli teraz wybierzemy opcję "Save As AVI...", komputer wykona żmudne i niewdzięczne działania obliczeniowe. Przedtem jednak należy ustawić kompresję obrazu. Niezależnie od tego, czy plik wynikowy ma być finalnym produktem, czy tylko materiałem do dalszej obróbki, proponujemy DivX, w tym drugim przypadku - zĘbardzo wysokim bitrate'em.

Słowniczek
Dekompresja - operacja odwrotna do kompresji

Kompresja - zmniejszanie objętości materiału wideo, by zmieścić go na dostępnym nośniku (kasecie DV, dysku twardym, płycie VCD/SVCD/DVD). Może być stratna (najmniej istotne informacje o obrazie są bezpowrotnie tracone) lub bezstratna (po wykonanych kolejno kompresji i dekompresji otrzymujemy dokładną kopię materiału oryginalnego)

Kodek - kompresor/dekompresor - program wykonujący oba powyższe zadania

Przeplot (interlace) - wyświetlanie na przemian tzw. półobrazów, składających się z parzystych lub nieparzystych linii. Może pozostawiać w nagranym materiale artefakty w postaci widocznych poziomych linii

VfW (Video for Windows) - stara generacja sterowników kart do przechwytywania obrazu. Zastąpił ją WDM

WDM (Windows Driver Model) - nowa generacja sterowników do tychże urządzeń. Kompakt dołączony do nowej karty prawdopodobnie będzie zawierał tylko sterowniki WDM
Avatar użytkownika
Gazeciarz (18)
[Użytkownik]
 
Posty: 42
Dołączył(a): Cz wrz 07, 2017 10:53 am
Podziękował : 0 raz
Otrzymał podziękowań: 0 raz


Powrót do Filmy/Seriale

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość